V posledních letech se zadluženost snížila, ale samozřejmě nezmizela. Někteří lidé si sjednají úvěry na lednici, dovolenou, Vánoce i svatbu a potom se diví, že nestíhají a nemají peníze na všechno. A vůbec nezáleží na tom, jakého druhu je. Ať spotřebitelský, hypotéka nebo kontokorent. Udělat si dluh můžete mnoha způsoby.
To nejhorší, co v současnosti můžete udělat, je přestat komunikovat. S většinou bank se můžete normálně domluvit, upravit si částky, požádat o jiný splátkový kalendář apod. Základem je tedy komunikovat a samozřejmě nezapomínat platit.
Co dělat v nepříjemné situaci?
Pochopitelně se může stát, že se dostanete do tíživé finanční situace. Můžete přijít o práci, stát se těžký úraz nebo cokoli jiného. Stát se může cokoli. Co ale udělá banka v první řadě? Nejdřív přijdou úroky z prodlení. Každá společnost má určenou pevnou částku. Jedná se o sumu do třiceti procent za rok z dlužné částky. Ta se přičítá za každý den, kdy se opozdíte.
Toto načítání se může vyšplhat velmi vysoko. Záleží samozřejmě na tom, jak daleko to necháte dojít. Bankovní společnost se pokouší klienta kontaktovat telefonicky i e-mailem a dohodnout se na řešení, které bude vyhovovat všem . Většina lidí se ovšem kontaktu s nimi obává, a proto telefony nezvedají.
Co nastane, když nereagujete…
Klienti často ignorují všechny pokusy banky se s dlužníkem spojit. To se ale vůbec nevyplácí. Společnost může prohlásit úvěr za splatný a požadovat okamžité uhrazení celého závazku, a to včetně úroků z prodlení. To samozřejmě nebude finančně možné. To znamená, že pravděpodobně navrhnout individuální kalendář. Ale kromě úroku z prodlení vás čekají i další poplatky, a to:
- poplatky za upomínky,
- poplatky za výzvy.
Nejhorší variantou, do které můžete dojít, je exekuce či insolvence. V tomto případě je výhodnější insolvence, která vyjde levněji. Na rozdíl od exekutora si totiž insolvenční správce neúčtuje žádné částky za provedenou práci a spravování pohledávky.